Kullehusteatern Sommarteatern i Roslagen

Historia

Scener i gröngräset

1970 – talet gav Jarl Kulle sitt stuteri namnet Kullehus och många av hans travhästar var framgångsrika på Solvalla. Vi har valt att återuppliva titeln, och kallar därför vår teater KULLEHUSTEATERN.

1999 då Hanna Kulle satte upp Strindbergs Paria med sig själv och Hilda Lundgren i rollerna, gav Anne Kulle den nyetablerade teatern namnet: Kullehusteatern.

Hanna och Hilda hade gått sitt första år på Teaterhögskolan i. Stockholm. De spelade på Pythagoras i Norrtälje, Albert Engström gården i Grisslehamn och Kvarngården i Bergshamra.

Kullehusteatern upprättades i syfte att ge de bofasta och sommargästerna högkvalitativa förställningar av pjäser skrivna av mästare såsom Strindberg och Tjechov. Vi spelar mitt i den svenska sommaren, vilket utgör en viss risk i fråga om nederbörd. Några föreställningar har vi spelat inomhus på spelplatsen. Sammantaget har vi bara varit tvungna att ställa in tre föreställningar på 10 år! Utomhusformatet har omarbetats till inomhus då vi bland annat spelat på Strindbergs Intima Teater i Stockholm samt varit på turné i Sverige med Riksteatern.

Kullehusteatern har alltid tillåtit sig att experimentera och utveckla – i Parias fall med att låta de två manliga rollerna spelas av kvinnor. Det gav pjäsen ytterligare dimensioner och intresset var väckt för Kullehusteaterns sommarturné.

2000 års produktion Leka med elden av Strindberg i regi av skådespelaren Olof Thunberg, lät sig också omarbetas med att faderns och moderns roll gick samman i ett : ”Farmodern”.

2001 uppfördes Fordringsägare. Bearbetning och regi Shebly Niarvani

2002 uppfördes vår första Tjechovpjäs – Frieriet. Bearbetning gjorde Shebly Niarvani, han regisserade ihop med Kaj Ahlgren

Vid det här laget hade Jan Johannesson, författare och revisionsdirektör vid Riksrevisionen, fattat tycke för Kullehusteatern och tog kontakt med producenten Anne Kulle. Jan Johannesson hade skrivit ett drama utgående från Strindbergs roman Röda rummet. Pjäsen hette Natura och byggde på några kapitel ur boken.

Under åren 2003 – 2005 dramatiserade Jan Johanesson Strindbergsnovellen Mor och son om S:t Birgitta, vilken också uppfördes samma år som Natura.

2004 spelades Moderskärlek av Strindberg, även den bearbetad av Jan Johannesson.

2005 spelades Strindbergs Första varningen

2006 återgick Kullehusteatern till att göra Tjechov, och satte upp monologen Om tobakens skadlighet och enaktaren Björnen. De sistnämnda uppsättningarna spelades också på Ystad Teater, Kulturen i Lund och på Palladium i Allingsås.

2007 . Att spela Tjechov föll sig så väl ut att Kullehusteatern beslöt att spela Tjechovsk komedi ännu ett år. Den sommaren satte vi upp två noveller under samlingsnamnet Erövringar – två komedier med sin grund i Anton Tjechov, bearbetat av husdramaturgen Johannesson och ensemblen. Den första enaktare, Rovdjuret, är en föreläsning om förförelsens ädla konst, vars metodik demonstreras både teoretiskt och praktiskt. I enaktare nummer två, En försvarslös varelse, brottas en självgod bankdirektör i tur och ordning med sin kamrer, sin dotter, en ostoppbar besökare och en vilstol – en absurd fars om kärlek och pengar. I flera år har Kullehusteatern arbetat med regissören Anita Ekström som yttre öga så även det året. År 2007 bestod ensemblen av Oskar Thunberg, Linda Kulle, Anne Kulle och Jens Ohlin.

2008 gjorde Kullehusteatern en bearbetning av August Strindbergs Kamraterna (1887). Sju roller skars bort, och Strindbergs alla versioner av pjäsen användes.

Pjäsen handlar om ett ungt svenskt konstnärspar i Paris, Axel och Bertha, som gör sitt yttersta för att försöka leva jämställt, som kamrater, enligt den nya tidens evangelium. Men relationen skaver likafullt, och då båda lämnar in sina tavlor till Paris-salongen sätts kamratskapet på sitt yttersta prov. Skulle Axel kunna glädjas om Bertha kom in på salongen och han själv refuserades? Och skulle Bertha kunna dölja sin skadeglädje? Snart står äktenskapet i ljusan låga. Kring dem kretsar vännen Elin Abel, som häller bensin på elden, fast besluten att hämnas sitt eget olyckliga äktenskap. Ensemblen bestod av: Anne Kulle, Linda Kulle, Jens Ohlin och Predrag Simicevic. Även det året stod Anita Ekström för regin. För pressklipp klicka här.

2009 gav Kullehusteatern ”Skådespelerskan” från 1880-talet. En komedi som handlar om kärlek, avundsjuka och lidelse. Vi fick följa Ester Larsson, skådespelerskan som förlovat sig med Helge, en läkare med borgerlig bakgrund. Nu ska Helge visa upp sin fästmö för sina föräldrar på den mytomspunna midsommaraftonen. Kanske är den egocentriska Ester inte den flicka som Helges konservativa föräldrar önskat sig till svärdotter? ”Men jag är ju kokett! Titta vad kokett jag är, jag kan inte hjälpa det!” / Ester Larsson
I ensemblensåg vi : Linda Kulle, Calle Jacobsson, Emmelie Rosenberg, Anne Kulle och Stefan Isaksson.

10 år efter att Kullehusteatern grundades har vi 13 spelplatser. Sammanlagt spelar vi 29 föreställningar på turnén i år, vår premiär tar sin plats på Hallwylska Museet, Hamngatan 4 i centrala Stockholm.

2010 års produktion gick under namnet ”Begär”, skriven av den ryske författaren Alexander Ostrovkij på 1880-talet. En komedi med skarp eftersmak av samhällskritik och självrannsakan: Den burduse Bolshov, en förmögen affärsman är nära en personlig konkurs och ber sin törstige brännvinsadvokat om hjälp. Bolshovs dotter Liposhka är giftasträngtande och antastar oupphörligen sin faster Agrafenia, äktenskapsmäklerska, som i sin har blivit utlovad en sobelpäls av Lazar, den unge bokhållaren i huset med ena foten på karriärs stegen… Och hur pålitlig är den välvillige springpojken Tishka egentligen?

Rollerna gjordes av Pierre Lindstedt -Bolsjov, Lisa Larsson – Liposjka, Calle Jacobsson -Lazar, Ulf Drakenberg – Rispolozhensky, Carl-Petter Montell – Tisjka, Anne Kulle – Agrafina.

2011 Den giriga av Moliére i rollerna Ulf Drakenberg, Linda Kulle, Anne Kulle, Calle Jacobson

2012 Den stressade av Ludvig Holberg

2013 Misantropen av Moliére

2014 Tre män i en båt av Jerome K. Jerome